Barn och unga som dansar tillsammans.

REKORDSTORT ENGAGEMANG OCH UNIKA SAMARBETEN NÄR GÖTEBORGARNA GÅR IHOP FÖR VÄRLDENS BARN

Aldrig tidigare har så många Göteborgsbaserade aktörer engagerat sig för insamlingen Världens Barn. Det blir panelsamtal på Bokmässan, en kulturdag för barn på Avenyn och möjlighet att vinna en middag med filantropen Roger Akelius och stjärnkocken Ulf Wagner på Bistro Wagner. Under veckan sänder Sveriges Radio P4 och SVT från staden.

Pressmeddelande från Riksinsamlingen för Världens Barn P4 2023-09-28

Runt om i världen fråntas över 200 miljoner barn sin rätt att gå i skola, enligt Unesco. Över 40 miljoner barn befinner sig på flykt, och varje dag dör 1 000 barn under fem år på grund av bristande tillgång till rent vatten, hygien och sanitet, enligt Unicef. Situationen för barn i världen är akut.

Under vecka 39 och 40 går Radiohjälpen, SVT, Sveriges Radio P4 och 13 civilsamhällesorganisationer samman – ihop med privatpersoner, skolor, företag och församlingar över hela landet – för att tillsammans göra en insats för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet. I årets insamling för Världens Barn står Göteborg i händelsernas centrum.

– Det är en extremt tuff situation för barn på alltför många platser i världen just nu. Att engagera sig i kampanjen Världens Barn är ett konkret sätt att vara med och ge fler barn i världen en möjlighet att överleva, att utvecklas och att forma sina liv och sin framtid. Det engagemang vi ser bland göteborgarna är därför fantastiskt! Vi hoppas att Göteborg kan bli en förebild för fler storstäder i Sverige, säger Malin Duintjer, generalsekreterare på Riksinsamlingen för Världens Barn.

Bokmässan: Åtta organisationer i samtal om barns rättigheter

På lördagen efter SVT:s startskott bjuder åtta av Sveriges främsta biståndsorganisationer och experter på barns rättigheter in till tre samtal på Globala torget på Bokmässan. Under samtalet får besökaren följa med på en resa till organisationernas projekt runt om i världen och får en möjlighet att lära sig mer om vad vi kan göra för att stärka barns rätt till hälsa, skola och trygghet.

Medverkande: Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Barnfonden, Diakonia, IOGT-NTO-rörelsen, Röda Korset, Svenska Afghanistankommittén, WaterAid

När: Lördag 30 september, kl 13.40-16.40

Var: Globala Torget, Bokmässan

Läs mer om Världens Barn på Globala Torget

Avenyn omvandlas till kulturäventyr för barn

Lördagen den 7:e oktober, samma dag som SVT:s gala för Världens Barn, arrangeras en heldag för barn på Avenyn i Göteborg. Under dagen kommer åtta av de främsta kulturinstitutionerna på Avenyn och runt Götaplatsen att erbjuda aktiviteter för barn inom konst, teater, film, musik och litteratur. Flera restauranger och caféer ger smakfulla erbjudanden med jorden-runt tema. Göteborgs Lucia ger en specialföreställning och runt Poseidon kan de yngsta springa jorden runt med Världens Barn. Alla intäkter under dagen går till Radiohjälpens insamling Världens Barn.

Bakom initiativet står Avenyföreningen:

– Vi är så stolta över att få lyfta barns rättigheter mitt i centrum av staden, och ge en möjlighet för alla göteborgare att vara med och göra skillnad i denna viktiga fråga. Avenyn är en kulturdestination för alla åldrar och en plats för viktiga händelser och stora tankar. På Avenyn slår Göteborgshjärtat ett extra slag, säger Jessika Wassberg, VD på Avenyföreningen.

När: Lördag 7 oktober, kl. 11.00-17.00

Var: Avenyn och Götaplatsen i Göteborg

Läs mer om Avenyn för Världens Barn.

Roger Akelius och Ulf Wagner auktionerar ut middag

Filantropen Roger Akelius har på olika sätt engagerat sig i årets insamling för Världens Barn. Akelius Foundation kommer att dubblera samtliga gåvor till Världens Barn under perioden 18 september till 31 oktober 2023. Utöver detta auktioneras det ut en middag för en person med Roger Akelius och Ulf Wagner på Bistro Wagner i Göteborg. Gourmet-kocken Ulf Wagner kommer personligen att servera sällskapet.

Läs mer och buda här.

Göteborg sätter ljus på barns rättigheter

I samband med SVT:s gala ”Tillsammans för Världens Barn” den 7:e oktober och heldagen på Avenyn kommer en rad byggnader att lysa i orange.

– Det känns fantastiskt att vi som företag får möjlighet att använda vår ljusteknik för att sätta fokus på Världens Barn. Barns rättigheter, som är så oerhört viktigt, och som vi hoppas alla medborgare tänker lite extra på nu när Götaplatsen lyser upp i orange. Ett ljus för alla barns lika rättigheter och som uppmärksammar Världens Barns viktiga arbete, säger Charlotte Arvidsson, marknadsansvarig på Informationsteknik.

Även Avenyn 1 & 2, Wallenstams fastigheter, Konstmuseet, Konserthuset, Stadsteatern och Scandinavium kommer att ljussättas.

Radio och TV för Världens Barn sänds från Göteborg

Den 2 oktober kl. 17 startar insamlingsveckan för Världens Barn i Sveriges Radio P4. Under vecka 40 kommer Christer Lundberg tillsammans med Farah Abadi med flera, att träffa engagerade människor runt om i landet. På fredagen den 6:e flyttar programledarna ut sändningen och tar tempen på Göteborg och insamlingens slutspurt innan de lämnar över stafettpinnen till SVT.

SVT kommer att ha en flygande reporter på plats på Avenyn på lördagen 7 oktober och skapa en studio som livesänder på kvällen under den direktsända galan ”Tillsammans för Världens Barn”. Studion byggs upp i verandan hos restaurangen Boqueria.

Sveriges Radio P4: Måndag 2 oktober till torsdag 5 oktober kl.17.00-18.43 samt fredag 6 oktober kl.17.00-20.00.

SVT: Lördag 7 oktober kl. 20.00-22.00

Om Världens Barn

Världens Barn är Radiohjälpens insamling och Sveriges bredaste kampanj för barns rättigheter runt om i världen. Insamlingen 2023 genomförs i ett unikt samarbete mellan Radiohjälpen och 13 svenska biståndsorganisationer, ihop med tiotusentals engagerade från hela landet. Världens Barn sänds i SVT och Sveriges Radio P4.

Publicerad:

2023-09-28

Fortsätt läsa

Nyhetsbrev

Håll koll på årets kampanj, nytt material och idéer från frivilliga runt om i landet!

Logga

Besöksadress