”En insats för naturen, utbildningen och Världens Barn”
Genom sin egenodlade honung och produkter som eleverna tillverkat bidrar Apelgårdsskolan i Malmö till Världens Barn under sin årliga höstmarknad.
Mehmoona Ali och Ayesha Shabbir tillverkade läppbalsam och body butter till skolans höstmarknad, delvis med bivax från skolans egen biodling.
På Apelgårdsskolan i Rosengård i Malmö går elever med föräldrar från hela världen. En del av familjerna har det tufft ekonomiskt men på skolan är det självklart att alla är med och bidrar till andra barn runt om i världen.
Katarina Fornell som är lärare på skolan berättar att det började med att skolan skulle anordna en hållbarhetsmarknad som del av en tävling. Av en slump sammanföll den med sändningarna för Världens Barn på teve.
– Så jag föreslog för eleverna att för att dela med oss så kunde vi skänka en del av intäkterna till Världens Barn. Och de tyckte att det var en bra idé och sen dess har vi gjort så, säger Katarina Fornell.
“Det är självklart att man får dela med sig och hjälpa dem som har det svårare”, säger läraren Katarina Fornell om varför de är med i Världens Barn.
Inför marknaden tillverkar eleverna egna alster. Av det som blir sålt får eleverna behålla hälften själva och hälften går till Världens Barn. Därutöver odlar Apelgårdsskolan sin egen honung som de skänker mot en gåva till Världens Barn. Bivax från bikuporna utgör även grunden för en del av elevernas produkter. Förra året tillverkade eleverna Mehmoona Ali och Ayesha Shabbir läppbalsam och body butter som blev väldigt populärt.
– Folk tyckte jättemycket om det. Vi tjänade mycket pengar på det, berättar Mehmoona Ali.
Eleverna Mehmoona Ali och Ayesha Shabbir tillverkar läppbalsam och body butter med endast naturliga ingredienser.
För Mehmoona är det inga konstigheter att vara med och bidra till Världens Barn.
– Det finns flera barn i världen som inte får de möjligheter som vi har här i Sverige. Ifall det går att hjälpa med en sån liten grej, är det jättebra om vi kan ta ett steg framåt och hjälpa dem. Vi gjorde ju typ ingenting. All hjälp och allt material fick vi från skolan. Vi fick till och med extra poäng och bra betyg för detta så det är nytta både till dem som inte har de möjligheter vi har, och för oss själva, säger Mehmoona.
Förutom att eleverna själva tjänade lite pengar och fick vara med och göra skillnad för andra barn, uppskattade de uppgiften.
– Vi brukade stanna efter skolan och jobba, det var jätteroligt faktiskt, säger Ayesha Shabbir.
Träslöjdsläraren Senad Camo hade alltid drömt om att bli biodlare. För fem år sedan gick drömmen i uppfyllelse
Träslöjdsläraren Senad Camo är ansvarig för bikuporna tillsammans med Katarina Fornell. Jobbet innebär att följa Jordbruksverkets rekommendationer och se till att de har friska bin som kan hjälpa till med pollineringen i området. Genom projektet med bikuporna får eleverna lära sig om hur naturen fungerar.
– Det blir en insats för naturen, samtidigt som det är en insats för utbildningen, samtidigt som det är en insats för Världens Barn. Där vi kan hjälpa barn i andra delar av världen för att de ska kunna lyckas med sin skolgång, säger Senad.
Publicerad:
2023-10-17