
Utbildning, trygghet och framtidstro
På grund av konflikter, klimatförändringar och fattigdom har en stor andel barn i Mali inte fått möjlighet att gå i skolan. Med stöd från Världens Barn driver Barnfonden ett projekt där barn och unga nu får tillgång till utbildning.

“Jag tycker om att komma hit eftersom jag lär mig mycket. Vi leker, upptäcker nya historier och framför allt känner jag mig väl omhändertagen”, berättar Allaye, 11 år. Foto: Seba Diarra/Stiph Media
Västafrikanska Mali är ett av kontinentens största länder men också ett av de fattigaste. 2012 tog islamistgrupper kontroll över landets norra delar och presidenten avsattes genom en kupp av militärjuntan i söder. I samband med oroligheterna har en stor del av landets skolor förstörts och många barn har inte kunnat börja eller fullfölja sin skolgång.
Ungefär hälften av barn och unga i åldersgruppen 15–24 år kan idag inte läsa och skriva och behovet av utbildningsinsatser är akut. Klimatförändringar bidrar till ökad fattigdom genom vattenbrist och jorderosion. Ju längre norrut man kommer i landet desto torrare och mer svårodlade är markerna.

“Jag tycker om att rita och läsa, och i framtiden vill jag bli läkare för att kunna vårda människorna i min by”, säger Kembé Kéné som är 10 år gammal. Foto: Seba Diarra/Stiph Media
Nu driver Barnfonden ett projekt för att stärka tillgången till utbildning i kommunerna Mopti och Bandiagara. Arbetet är fokuserat kring tre områden:
Att öka tillgången till säker, inkluderande och kvalitativ utbildning genom:
- Renovering av klassrum och skoltoaletter.
- Inköp av möbler och utbildningsutrustning.
- Informationskampanjer för att uppmuntra familjer att skriva in sina barn i skolan.
- Hjälp till internflyktingar att skaffa de identitetshandlingar som krävs för registrering.
- Utbildningsmaterial, matpaket och hygienkit till elever.
Att erbjuda barn psykosocialt stöd genom att:
- Utbilda lärare och skolpersonal i psykosocial hälsa och välbefinnande.
Att mobilisera och stärka barnskyddet i lokalsamhället genom att:
- bilda kommittéer (SMC:s) bestående av lärare, rektorer och samhällsrepresentanter för att förebygga barnrättsrisker och utbilda elever och skolpersonal i katastrofriskreducering (DRR).